Si Pengembala Kambing :)

Pages

04 February 2013

First Annual Meeting of South East Asia Animal Science Student Networking (SEAASS-Net)

Assalamualaikum WBT

Alhamdulillah, dah selamat sampai di rumah semalam. So, pagi ni dah selesai uruskan kerja-kerja rumah, bolehlah bersenang-senang hati nak menceceh dekat sini. Wehooo!~

Okay, hari ni nak berceloteh pasal First Annual Meeting untuk SEAASS-Net ni. Meeting pertama ni UITM Arau, Perlis yang jadi tuan rumah. Mula-mula aku tertanya-tanya jugak, kenapa UITM Arau, Perlis? Dia orang ada ke kos Animal Science? Rupa-rupanya ada okay? Sebelum ni aku ingat UPM dengan UMK je yang ada kos ni. Betapa tidak berkembangnya pengetahuan am aku!

Jadi, 28 Januari 2013, tengah kemas bilik baru yang macam tongkang pecah gara-gara baru pindah masuk dan baru je balik dari Bandung, check inbox Facebook, ada private message dari senior-senior aku, Kak Aimi, Yusra, Kak Mira dengan Teng. Dengan message yang panjang berjela, berbincang mengenai persiapan ke UITM, aku ternganga sekejap bila Teng cakap esok kami semua akan bertolak!


Wah, nampak sangatlah aku melancong sakan dekat Bandung sampai tak tahu apa-apa, tiba-tiba dah kena bertolak je. Terkejut aku masa tu. Dapat tahu pun dah petang kalau tak silap aku. Masa tu barulah mula nak cuak, mesej Teng tanya apa nak bawak, bila nak berkumpul, macam mana nak pergi Kompleks Agrobio pagi-pagi tu. Nasib baiklah Yusra sudi ambil aku. Thanks!

Jadi, 29 January 2013, bersamaan dengan Ulang Tahun Hari Lahir aku yang ke 21, kami bertolak ke UITM Arau pukul 9.15 pagi diiringi oleh Tutor Jabatan Sains Haiwan, Encik Nazri dengan Encik Faris. Sesungguhnya aku bukan jenis orang yang tahan kalau duduk dalam kenderaan dalam masa yang lama. Kalau aku drive tak apa, jadinya aku tak dapat sembunyikan muka stress aku terpaksa bertahan 9 jam dalam perjalanan tu. Encik Faris bersembang dengan Pemandu, Encik Ayub, Yusra dengan Kak Mira tidur, bangun, makan, tidur balik. Kak Aimi rancak berbual dengan Encik Nazri, Teng study subjek sem depan okay! Dan aku mula menyesal tak bawak bahan bacaan.

dalam perjalanan

Sampai di UITM Arau, Perlis tepat pukul 6.30 petang, terus je masuk bilik. Bila dapat baring atas katil tu, Ya Allah, nikmatnya hidup! Malam tu kami tak ada apa-apa aktiviti, jadi semua berjalan-jalan kat negeri Perlis tu kecuali aku sebab kawan baik aku, Aida nak datang jumpa aku! Kebetulan dia ambil Diploma dalam Accounting dekat UITM Arau,, Perlis tu. Jadi dapatlah luangkan masa dengan dia sekejap.

bermalam dua malam dalam bilik ni
Keesokan paginya, program pun bermula. Pukul 8 pagi lagi dah tercongok dekat Anjung Siswa tu untuk bincang pasal Malam Kebudayaan. Then, dalam pukul 8.30 pagi macam tu, bertolak untuk ke tempat program tu. Kami agak mengada-ngada di siti bertolak nak naik van UPM juga, tak nak naik bas UITM. Hahahaha.

wakil UPM
aku, Kak Mira, Kak Aimi, Yusra dan Teng
South East Asia Animal Science Student Networking (SEAASS-Net)
Sampai kat sana, terus mendaftar dan masuk dalam dewan. Mula-mula ada ucapan alu-aluan dari Pengerusi Majlis, lepas tu ada ucapan dari Timbalan Dekan Fakulti Sains Haiwan, Institiut Pertanian Bogor, Indonesia, dan ucapan dari yang lain-lain.


Dr Yamin
Timbalan Dekan Fakulti Sains Haiwan
Institut Pertanian Bogor
Indonesia
Dr Idad
Ketua Jabatan Produksi Haiwan
Institut Pertanian Bogor
Indonesia
Oh ya! Lupa pula nak cerita, SEASS-Net atau nama penuh dia South East Asia Animal Science Student Networking adalah satu rangkaian yang diwujudkan oleh pelajar Sains Haiwan untuk pelajar yang berminat dalam isu global dalam Animal Production di Asia Tenggara. Kiranya dalam program ni, ada pertukaran maklumat, idea, masalah berkenaan dengan animal production dan perkara-perkara berkaitan pertanian di samping mengukuhkan rangkaian antara pelajar-pelajar Sains Haiwan Asia Tenggara. 

Objektif SEAASS-Net ni adalah :

1. berkongsi pengalaman dan pengetahuan dikalangan pelajar Sains Haiwan Asia Tenggara
2. Berkongsi maklumat mengenai biasiswa, internship program, credit earning program, latihan industri dan seminar antarabangsa berkenaan animal production.
3. Berbincang mengenai isu yang berkaitan dengan livestock production.

Dah selesai ucapan, program diteruskan dengan pembentangan dari setiap universiti berkenaan dengan animal production, masalah berkaitan dengan pertanian dan isu global. Sepanjang pembentangan tu, wakil-wakil dari UPM sangatlah aktif bertanyakan soalan itu ini, berkongsi pendapat dan sebagainya okay. Sampai budak-budak ni yang mula-mulanya tak ambil kisah kewujudan kami, terus kenal kami semua. Hahahaha. 

Aku pun tak pastilah sama ada dia orang rasa bersemangat sebab ada orang dengar each and every detail yang dia orang cakapkan atau rasa annoying sebab kami tanya banyak sangat soalan. Apa-apa pun, memang tu tujuan program ni diadakan pun kan? Untuk berkongsi pengetahuan dan berbincang sesama kami pelajar Sains Haiwan berkenaan isu-isu yang berkaitan dengan bidang kami.

wakil UITM tengah buat pembentangan.
Tak silap aku nama dia Joshua
wakil dari UMS bercakap mengenai Sustainable Agriculture
Hasbi dari Universitas Jedneral Soedirman, Indonesia
pelajar dari Institut Pertanian Bogor
Selesai dengan pembentangan kertas kerja, agenda diteruskan dengan mesyuarat untuk menentukan tuan rumah Second Annual Meeting of SEAASS-Net ni. Masa mesyuarat ni pun, wakil UPM banyak bersuara dan memberi pendapat tentang cara nak memperbaiki meeting ni untuk kali kedua nanti. Harap masalah-masalah yang kami hadapi kali ni tak terjadi lagi untuk meeting yang akan datang. Jadi, Universiti Malaysia Sabah (UMS) dipilih menjadi tuan rumah. Program selesai dalam pukul 1.00 tengah hari macam tu kot. Kami balik ke bilik, petang tu berkumpul balik untuk praktis persembahan Malam Kebudayaan.

Yusra and Teng
aku, Kak Mira dan Kak Aimi

Bila call pihak penganjur balik, dia orang cakap yang pelajar dari Institut Pertanian Bogor dengan UiTM je yang akan buat persembahan malam tu. Wahh! Sumpah rasa nak telan pihak penganjur lepas tu baru buat regurgitation sebab tak inform awal-awal. Penat la senior-senior aku tu bertungkus lumus fikirkan apa yang nak buat untuk malam kebudayaan, siap pinjam baju tradisi lagi dari Astaka Seni, UPM untuk Malam Kebudayaan tu tapi akhirnya cancel.

Jadi, malam tu still pakai baju kebudayaan tu. Yelah, dah pinjam kan, rugilah kalau tak pakai. Lagipun bila lagi nak pakai. Muhahahaha.


Kak Aimi and me =)

Yusra and Me =)


Encik Faris dan Encik Nazri

kawan baru dari Indonesia, Randy
Masa tengah makan tu, majlis diserikan dengan persembahan dari pelajar UiTM dengan pelajar dari Indonesia.
persembahan dari IPB

pakai camera handphone gambar pun tak cantik

Acara penutup malam tu, penyampaian sijil dan anugerah kepada peserta program. Sekalung tahniah diucapkan buat senior aku, kak Aimi Nabilah kerana berjaya membawa pulang Best Research Award ke UPM. 

Best Research Award =)
proud to be ur junior
hopefully aku pun boleh jadi macam kak Aimi
Malam tu, lepas sesi bergambar dan sesi bertukar-tukar contact info, kita orang balik ke bilik. Keesokan paginya, kami bertolak balik, tapi still sempat singgah Padang Besar untuk shopping, dan aku sekali lagi terpaksa menahan azab terseksa dalam van sehingga sembilan jam!

Berhenti sekejap dekat Sungai Buluh untuk solat Jamak dan Qasar Maghrib dan Isyak, Yusra dah mula buat perangai pelik-pelik asyik suruh aku tengok keluar tingkap. Sekejap cakap ada lori, sekejap itu, sekejap ini. dan sampai ke satu tempat masa tu gelap, tiba-tiba je dia orang buka lampu kat dalam van dan nyanyi lagu Happy Birthday! Pergh! Speachless aku masa tu. Dengan Encik Faris, Encik Nazri dan Encik Ayub pun join sekaki. Cuma mampu cakap terima kasih je. Seriously guys, i really appreciate it. Terharu kot. Rasa nak nangis je tapi tahan.


Keesokan harinya, Timbalan Dekan Fakulti Sains Haiwan, Institut Pertanian Bogor dengan Ketua Jabatan dari Fakulti tu datang melawat Jabatan Sains Haiwan UPM. So, dapatlah join perbincangan antara kedua-dua belah pensyarah, dapatlah timba sedikit ilmu berkenaan dengan internship, latihan industri dan sebagainya. Jadi makin bersemangat nak fight untuk dapatkan internship atau pun Latihan Industri kat luar negara.

Lepas tu kami bawak Dr Yamin dengan Dr Idad melawat ladang-ladang dekat UPM, ajak makan tengah hari dan hantar mereka ke LCCT. Sambil-sambil tu dapatlah juga bertanya dengan kedua-dua pensyarah tu mengenai keadaan di Indonesia dan budaya kat sana.

Apa-apa pun, aku rasa sangat-sangat bersyukur sebab dapat join program ni. Sebab masa ni je pun aku nak kenal rapat dengan senior-senior aku. Senior Tahun 3, Teng, Yusra dan Kak Mira serta senior Final Year, Kak Aimi. Siap sembang-sembang, gelak, gurau, marah sama-sama lagi. Aku sangat enjoy join program ni. Walaupun First Annual Meeting SEAASS-Net ni ada banyak kekurangan, tapi adatlah tu. Pertama kali berlangsung. Kiranya kita orang ni la anggota asal SEAASS-Net, pioneer networking ni. 

Diharapkan SEAASS-Net yang akan datang lebih perfect berbanding dengan yang sekarang. Tak sabar rasa nak join SEAASS-Net akan datang!

Peserta SEAASS-Net
wakil UPM
Encik Nazri, Kak Aimi, Kak Mira, Yusra, aku, Teng dan Encik Faris
=)

2 comments:

muezz@blaz said...

hahaha best la gak... xsangka dalam van pun boleh wat surprise... huhu

azreenazmin said...

salam sis, boleh saye nak email sis? saye ade benda nak tanye sis. tq (:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...