Si Pengembala Kambing :)

Pages

01 February 2013

13 Nyawa Terkorban

Assalamualaikum WBT

Aku rasa terpanggil untuk komen berkenaan dengan satu artikel dalam Kosmo! bertarikh 31 Januari 2013 yang bertajuk "3 Lagi Bangkai Gajah Ditemui". 

artikel Kosmo!

Bukanlah nak cakap aku ni arif bab-bab haiwan dan undang-undang ni, aku tulis di sini untuk melahirkan perasaan kecewa dan terkilan aku je berkenaan dengan hukuman yang bakal dijalani oleh pesalah.

hukuman

Come on la, tiga belas ekor! tiga belas! bukan tiga! Tak kan la hukumannya cuma RM 10 000 atau penjara setahun? Aku rasa nak hentak kepala dekat meja bila tahu tu hukumannya. Aku yakin seekor gajah tu pun bernilai lebih daripada jumlah denda tu. Bagi aku hukuman tu sangatlah tidak mencukupi dan terlampau ringan. 

Katakanlah pesalah tu bunuh haiwan liar sebab nak buat produk daripada haiwan liar tu, keuntungan yang diperolehi tu lagi banyak okay dari denda yang dikenakan. Jadi tak timbul soal takut pun kalau nak buat kesalahan tu sebab hukuman tu ibarat melepaskan batuk di tangga, wujud sebagai syarat je, tak betul-betul meninggalkan kesan.

Lainlah kalau bunuh katak denda RM10 000 atau penjara 1 tahun. Barulah orang yang nak buat pun berfikir lima enam kali nak buat ke tak nak. Aku rasa dah sampai masa, kerajaan perlu menitik beratkan soal kebajikan dan perlindungan haiwan di Malaysia. Undang-undang berkenaan dengan haiwan di Malaysia sangatlah longgar dan tak bersungguh-sungguh. Come on, kalau bukan kita yang berusaha untuk melindungi, siapa lagi? Tak kan nak tunggu segala isi rimba buat demonstrasi ye tak?


"Animals cannot speak, but can you and I not speak for them and represent them? Let us all feel their silent cry of agony and let us all help that cry to be heard in the world." ~Rukmini Devi Arundale

The greatness of a nation and its moral progress can be judged by the way its animals are treated" ~Gandhi (1869-1948)

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...