Si Pengembala Kambing :)

Pages

10 February 2012

3 Persoalan Pelajar Tahun 1 UPM Bila Keputusan Peperiksaan Dah Keluar

Assalamualaikum

Semalam, disebabkan aku tergedik-gedik tak sabar nak check result, aku topup YES! 4G aku. Sebabnya kalau pakai Broadband lain, haish, memang la aku tak berjaya masuk ke eSMP tu. Tambah pulak dengan seluruh penghuni UPM duk ready nak serbu masuk eSMP sebab nak check result dia orang jugak. Sememangnya student UPM sangat bersemangat dalam setiap perkara. Yeah!

Sebelum check result, check dulu baki YES! 4G. Nanti jadi macam hari tu lak, tiba-tiba keluar benda alah tu cakap kredit habis. Bila check akaun YES! 4G aku, melopong jap mulut aku. Pasai pa? Haha. Sebab dapat rebat sampai RM50. Tak caya? Tengok ni

Alhamdulillah.. Rezeki.. Rezeki.. =)

Dah, habis cerita pasal YES! 4G ni, sambung balik pasal result exam. Alhadulillah result exam sama macam result exam yang dah kena hack tu. Nasib baik tak turun. Kalau tak, jenuh la aku duk pulun study sem-sem yang akan datang. Tapi walaupun tak turun, kena jugak pulun study untuk cover balik result exam sem 1 ni. Ditambah pulak dengan cita-cita nak mohon JPA sebab tak tahan yuran UPM mahal sangat sampai habis duit PTPTN aku. Haha.

Jadi, bila result dah keluar, timbul beberapa persoalan yang popular di kalangan pelajar UPM umumnya dan pelajar tahun satu khasnya. Maklum la, tak ada pengalaman. Semua nak tanya. Hehe. Yang pertama sekali, untuk orang yang result baik punya, dorang akan tanya bila PTPTN masuk. Soalan ni pun aku duk tertanya-tanya gak. Bukan sebab result aku baik punya la, tapi sebab aku dah sengkek tak ada hatta 1 sen pun sejak cuti ni. Menurut sumber-sumber yang dah berpengalaman dengan hal-hal PTPTN ni, duit PTPTN akan masuk 17 Februari 2012. Betul ke tak, sama-sama kita check akaun bank kita nanti ye? =)

Yang kedua, terdiri daripada mereka yang result boleh dipertingkatkan lagi. Dia orang duk tanya gred apa nak kena repeat subjek, pointer berapa dikira lulus dan lain-lain lagi. Yang ini pun aku duk tertanya-tanya gak. Tapi bukan untuk aku la. Untuk orang lain disamping menambah pengetahuan am mengenai UPM. Sekali lagi menurut sumber-sumber yang berpengalaman, gred yang kena repeat adalah C ke bawah atau pun 50 ke bawah. Dan repeat subjek ni pulak bergantung pada fakulti sama ada fakulti tu ada sistem repeat atau tak *Harap-harap Fakulti Pertanian tak ada la sistem repeat. Haha. Pointer lulus pulak (pointer tak kena tarik PTPTN) adalah 2.00. Sekali lagi, saya tidak tahu kesahihan fakta-fakta di atas.

Yang ketiga, aku rasa kebanyakan student UPM duk tanya kot. Tak kira la tahun satu ke tahun berapa ke. Bila boleh daftar kursus? Haha. Yang ni pun aku duk tanya jugak. Sampai pening kepala aku duk fikir benda ni. Benda ni penting kot. Buat sambil lewa nanti dah tak sama kelas dengan classmate. Lagi haru kalau kelas dah penuh. Haa.. Gigit jari la jawabnya. Jenuh pulak nak tarik subjek-subjek sem depan bawak ke sem ni. Aku yakin semua yang bertanya ni bukannya tak daftar kursus masa akhir sem dulu. Tapi nak daftar untuk subjek yang ada prasyarat macam BB12421 General Writing Skill tu.

Notis kat eSMP

Walaupun notis kat eSMP cakap kursus yang ada prasyarat boleh daftar bermula 10 Februari 2012. Tapi hingga pukul 11.15 pagi (waktu Malaysia) 10 Februari 2012, pendaftaran kursus masih gagal dilakukan. Bila je aku nak daftar, asyik keluar benda ni.

Aku tau la aku dah cukup 18 jam kredit

Walaupun aku dah cukup 18 jam kredit. Tapi aku still kena ambil jugak General Writing Skill sem ni kalau tak sem depan jadi 24 jam kredit la aku jawabnya. Jadi bila nak buat permohonan untuk lebih jam kredit tu, still keluar benda ni.

Permudahkan la urusan aku
Apa-apa pun, ada ura-ura yang menyatakan naik cuti sem ni baru boleh daftar. Pulak dah. Haish. Macam-macam hal. Tak pe la. Yang penting dah selamat dah daftar subjek-subjek lain. Yang tinggal General Writing Skill tu je.

Untuk yang cemerlang dalam exam kali ni, sekalung tahniah dari aku. Kekalkan atau tingkatkan lagi. Kepada yang tak berpuas hati dengan result exam. Jom kita tingkatkan prestasi kita. Apa-apa pun, jangan sedih sebab kejayaan dalam akademik bukan beerti kejayaan dalam hidup. Jadi jangan la anggap result exam yang tak berapa nak comel tu sebagai hukuman gantung sampai mati kat korang pulak. Ada masa lagi nak perbaiki diri. Ingat, tak ada istilah terlambat dalam belajar.

Better late than never
<3





2 comments:

nur cintaku only said...

dapat dean list x? hehe

Noor Amirah Mohd Nor said...

@nur cintaku only
malang sekali tak.. hehe.. xpe.. ada 7 sem lg..

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...